تخلف نقاشی که آثارش نشانی از پایبندی اخلاقی ندارد/ لیلی گلستان: انتخاب آثار بر اساس سلیقه و نگاه گالریدار است
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۸۸۸۵۵
خبرگزاری میزان- با انتشار عکسهایی از نمایشگاههای اروتیک نقاشی محمد مساوات در فضای مجازی، نه تنها بدگمانی و تخلف هنرمند در میان عموم مردم اشاعه پیدا کرده است بلکه عملکرد و قانونمداری گالریداران نیز زیر سوال رفت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در گذر از محله ظفر، آنچه هر علاقهمند به آثار هنری را وسوسه میکند بازدید از گالریهایی چون گالری محسن است که این روزها میزبان نقاشیهای محمد مساوات شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بازدید از آثاری که از مساوات به دیوار رفته بود با آثاری اروتیک مواجه شدم که در گام نخست این سوال را که چگونه چنین آثاری برای نمایش در گالری تایید شدهاند، بوجود آورد و اینکه چطور فردی که سالها با ارائه آثار نمایشی شناخته شده است، توانسته آبروی هنرمندان هنرهای تجسمی را که سعی دارند مخاطب بیشتری به گالریها بکشانند، به سخره گرفته است.
بروز و ظهور هنر از درون هنرمند نشات میگیرد و بر اساس وضعیت و حس و حال هر هنرمند یک اثر هنری خلق میشود که به عبارتی نوع نگرش یک آرتیست را در مواجهه با دنیای پیرامون نشان میدهد. در این میان، اما گاه شاهد آثاری هستیم که با کنار زدن خط قرمزها و بدون پایبندی به اصول اخلاقی بر هنر و هنرمند جفا میکنند.
این آثار هرچه هستند، حتی اگر ساخته و پرداخته ذهن هنرمند باشند مناسب برای عرضه در فضایی همگانی نیستند و طبیعی است که در چنین شرایطی گالریگردی که تا امروز به عنوان یک تفریح سالم به مخاطبان و بازدیدکنندگان معرفی میشد دیگر نتواند نه تنها به بخش اقتصاد هنرهای تجسمی کمک کند، بلکه بازدیدکنندهای به گالریها بیاورد.
بروز فاجعهای بزرگ در یک گالری، امروز زنگ خطر و نهیبی در سایر بخشهای هنری را به صدا درآورد که پرداختن به هنر بدون ضابطه و قانون مدون گاه باعث یکسری تخلف میشود که هنر این مرز و بوم را زیر سوال خواهد برد و نه تنها گامی در راستای اعتلای فرهنگ ملی و بومی نیست بلکه ارزشهای این آب و خاک را نیز زیر سوال میبرد.
اگرچه نمیتوان همه اتهامات به هنرمندان را ناشی از تخلف آنها دانست و گاه ممکن است با نگاه خاصی به یک موضوع، نگرش هنرمند به نظر کژرفتاری تلقی میشود، اما بروز اتفاقات بصری، چون نقاشیهایی که به وضوح مغایر با عرف و اخلاق است، نه تنها با فرهنگ و موازین کشور ما همخوانی ندارد بلکه عامه مردم را از گرایش و سوق به سمت هنرهای تجسمی دور میکند.
هادی مظفری: مسئولیت برپایی نمایشگاه بر عهده گالریدار است
در این میان تنها متولی نظارت کننده بر این امر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طبق قانون تا بروز تخلف هیچکاره است و امکان مداخله در برگزار شدن یا برپا نشدن نمایشگاهی را ندارد، به طوریکه هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره میگوید: پس از بررسی درباره نمایشگاهی که این روزها در گالری برگزار شده است، برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.
وی تاکید دارد که طبق قانون مسئولیت برپایی نمایشگاه بر عهده گالریدار است و طبق قانون گالریها نباید پیش از برپایی نمایشگاه تقاضای مجوز کنند، اما اگر بعد از برگزاری یک نمایشگاه تخلفی صورت گیرد و خطایی گزارش شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شیوههای قانونی وارد عمل میشود.
به گفته مظفری، گالریداران در برگزاری نمایشگاه باید دقت داشته باشند چراکه هرگونه تخلف برخورد قانونی به دنبال دارد.
در این میان یک سوال پیش میآید که مدیریت گالریها را چه کسانی و با چه تعهدی بر عهده دارند؟ آیا صرف برگزاری نمایشگاه اهمیت دارد یا محتوا و مفهومی که در پس یک اثر هنری به مخاطب منتقل میشود هم قابل توجه است؟
در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر به همکاری گالریداران در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان مهمترین رویداد هر ساله هنرهای تجسمی است، آیا مشارکت گالری متخلف چطور خواهد بود؟ آیا قرار است بدون توجه به تخلفها و نوع نگرش گالریداران یا بیتوجهی نسبت به مسئولیتی که بر عهده دارند، صرفا بخاطر مطرح بودن یک گالری دست همکاری با هر گالریداری دراز کرد؟
لیلی گلستان: انتخاب آثار بر اساس سلیقه و نگاه گالریدار است
لیلی گلستان عضو هیات موسس انجمن صنفی کارفرمایی نگارخانهداران استان تهران و مدیر گالری کلستان نیز درباره انتخاب آثار هنری اظهار کرد: آثار هنری بر اساس سليقه و نگاه گالریداران به هنر و كيفيت آن انتخاب میشود بنابراین هرچه فرهنگ در اين مورد بالا و درست باشد، كارهای با كيفيت بالاتر انتخاب میكنند و گرنه نمايشگاهی با كيفيت پايين خواهند داشت.
وی درباره ضوابطی انجمن صنفی کارفرمایی نگارخانهداران استان تهران که قرار بود در راستای ساماندهی وضعیت گالریها تنظیم شود بیان کرد: ضوابط و مقررات در اساسنامه درست نشده كه ما با گالري دار برخورد كنيم. ضوابط بيشتر در مورد برخورد با مخاطب و هنرمند و رفتار درست مالی خواهد بود و به سليقه گالریدار قاعدتا نبايد كاری داشته باشد.
بر اساس تمام پیگیریهای انجام شده هیچ ضوابط و اصولی برای انتخاب آثار هنری از سوی گالریداران وجود ندارد و با نمایش هر چیزی به نام هنر، تازه نظارتها آن هم در سکوت خبری انجام میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: تخلف هنرمند نقاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۸۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانهای کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» نوشت: صابری فومنی با قوت و با ایمان توانست ضمن رعایت مرزهای اخلاقی، طنز را به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانهای کشور کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» پیامی صادر کرد که متن آن بدین شرح است:
«خدمت عزیزان شرکت کننده در این همایش فاخر عرض سلام، ادب و احترام دارم.
سال گذشته توفیق داشتم به صورت حضوری خدمت مردم شریف فومن و مسئولان فرهنگی و هنری استان در این جشنواره رسیدم ولی امسال این توفیق به دلیل تقارن آن با مأموریتهای کاری از من سلب شد.
در ابتدا جا دارد یاد و خاطره مرحوم صابری فومنی را گرامی بدارم که انصافاً این شخصیت بزرگ در طول حیات پر برکت خویش روزنامهنگار و فرد رسانهای مولف بود.
فرق یک فرد رسانهای یا یک فرد مولف با غیرمولف در این است که فرد مولف حوزه جدیدی را تعریف میکند و فصل نوینی را در فعالیتهای آن بخش آغاز میکند ولی فرد غیر مولف در نهایت موفقیتش در ادامه یک مسیر است.
مرحوم کیومرث صابری فومنی را هنرمند و روزنامهنگاری مولف میدانیم چراکه با قوت و با ایمان توانست ضمن رعایت مرزهای اخلاقی، طنز را به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانهای کشور کند.
یادم نمیرود در ابتدای دهه شصت و اوایل دهه هفتاد هر جا می رفتیم صحبت از طنزهای گل آقا بود. این طنز ضمن اینکه مرزهای اخلاق را رعایت میکرد با استفاده مبتکرانه از تصویر و جملات نغز، مسائل و مشکلات اجتماعی را گوشزد میکرد و این توفیق بزرگی بود که مرحوم فومنی به دست آورد.
صابری فومنی روزنامهنگار انقلابی، هم نفس با شهید والا مقام شهید رجایی و مورد عنایت ویژه رهبری عزیز انقلاب حضرت آیت الله خامنهای بود. مرحوم گل آقا از موقعیت سیاسی ویژهای که در حاکمیت از آن برخوردار بود به هیچ وجه در کار حرفهای خود استفاده نکرد بلکه به عنوان یک روزنامهنگار و هنرمند به ارائه هنر خودش پرداخت.
حوزه طنز را میشود به قبل و بعد از دوره حضور این مرد بزرگ تقسیم کرد یعنی طنز قبل از ظهورصابری فومنی و طنز بعد از ظهور صابری فومنی. باید اذعان کنیم بعد از صابری فومنی هنوز طنز در کشور ما تقویت نشده است و به جایگاهی که صابری طنز را رساند فاصله زیادی دارد. امیدوار هستم همایشی که در حال برگزاری است بتواند به این جریان کمک کند.
ضمن تشکر از همکارانم در معاونت رسانهای باید این اعتراف تلخ را مطرح کنم که هنوز از اقدامات وزارت فرهنگ و معاونت رسانهای در حوزه تقویت طنز راضی نیستم و این را نقص میدانم.
دوستان من حتماً برای رفع این نقص تلاش کنند، از روزنامه گران و فعالان حوزه طنز باید حمایت کنیم به هر حال فضای مکتوب محدودیت هایی دارد و باید در راهبردهای سال ۱۴۰۳ در حوزه رسانهای تلاش کنیم که به شکلی جدیتر به حوزه طنز بپردازیم.
از همین سخنگاه این مطالبه را به عنوان مطالبهای اداری به دوستان خودم مطرح میکنم و امیدوار هستم بتوانند گزارش های فصلی خوبی را به من در مورد پیشرفت کار در این حوزه تخصصی بسیار مورد نیاز جامعه ایرانی ارائه دهند که حاکی از پیشرفت کار باشد.
طنز، بیان واقعیتهای تلخ جامعه به صورتی که مخاطب را درگیر کند، است: خنده تلخ من از گریه غمانگیزتر است. میخواهد با نشاندن خنده بر لب مخاطب آسیبی را مطرح کند که مورد نیاز است از طرفی جامعه دچار مشکلات اقتصادی است و موجب شده است جامعه گاهی اوقات خود را عبوس نشان دهد طنز این حسن را دارد در عین حالی که در مورد آسیب تذکر میدهد اخم ها را هم از چهره جامعه باز میکند.
از همکاران رسانهای خواهش میکنم به این مطلب بپردازند. در وزارت فرهنگ و معاونت رسانهای آماده پشتیبانی کامل از طنازان، روزنامهنگاران و هنرمندان این عرصه و منتظر پیشنهادات خوب شما هستیم.
علاوه بر اینکه از همکارانم مطالبه بهبود کار را دارم به سمت شما عزیزان متخصص در این حوزه دست تمنا و درخواست برای یاری جهت ارتقای وضعیت فعلی دراز میکنم.
ان شاءالله در پناه خداوند باشید و ما را از دعای خیرتان محروم نفرمائید.»
هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» با همکاری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حال برگزاری است و عباس حسیننژاد دبیری این دوره را به عهده دارد.
کد خبر 749490